Monday, August 02, 2010

mak

banyak pesanan mak kepadaku,banyak pengorbanan mak padaku,banyak leteran mak padaku,dan banyak dan banyak lagi tetapi kadang-kadang aku sakit telinga jugak bila asyik mendengar leteran mak kan....
mak!!!!ku mengerti itu semua untuk bekalan aku didunia ini setelah mak tinggalkan nanti

.Walaupun ia pedih namun ia tetap bermakna...

bila perpisahan antara mak dengan aku terjadi....namun aku tidak nafikan bahawa aku amat rindukan mak...asyik terdengar suara merdu makkk saja.sudah tidak ada lagi insan yang sanggup berleter padaku lagi,aku sunyi,aku bosan,aku lemah dan aku kaku....
mak asyik wajah mu yang ku bayangi....

mak usiamu makin bertambah,aku masih lagi menuntut di IPT....
sempat atau tidak aku berbakti dan berjasa kepadamu....
tanpamu aku tidak mengenali alam ini yang amat menakjubkan mak...

namun hingga hari ini aku tidak pernah mendengar mak merungut kepenatan,kesakitan,kelaparan,keletihan,kebuntuan, yang keluar dari mulutnya..tabahnya mak aku ni kan....
tetiba teringat kadang-kadang aku tak mampu nak laksanakan suruhan dan kehendak dia.....

pada saat itu aku tak pernah fikir yang dia sedih atau tidak dengan kerenah atau tingkah laku aku kan...
tetapi bila aku sakit tak boleh tidur..dia pun sama tak tidur jugak...mukannya amat gelisah kerana tak sanggup untuk tengok anak dia mengalami kesakitan...

tapi adakah aku sanggup lakukan seperti itu padamu ibu.....
kadang-kadang aku terfikir lah jugak kan...
macam mana lah anak boleh maki hamun mak????
anak boleh lupakan mak????
yang dasyat bila time anak kuar makan kat restoran yang masyhul yang masakan sedap-sedap hingga menjilatkan jari kata kan...then, masa balik umah tu langsung tak belikan makanan itu untuk mak sekali(ibu sanggup berlapar demi anak-anak)....tentu mak sedihkan mak.....

mak moga Allah merahmatimu,membalas jasamu dan menjauhimu dari azab api neraka.....
tiba-tiba hatiku sayu terkenangkan saat-saat bersama-samamu mak...saya rindu mak...
hanya engkau lah yang dapat memahami segala-galanya terhadap diriku ini.....
aku ingin memelukmu dan mencium dahimu mak....
maafkan segala kesalahan yang diriku telah melakukan padamu mak......ibu kau lah ratu hatiku....moga Allah sentiasa melindungimu.sayanggg mak setiap masa.jutaan terima kasih ku ucapkan padamu.....kan ku gapai impian agar dapat membalas pengorbananmu dan membentuk ukiran senyuman kegembiraanmu terhadap kejayaanku..aminnnn

No comments:

Post a Comment